Impressie 'De Kracht van Social Media'

Op maandagavond 12 juni 2017 was de Martiniplaza open voor zo'n 90 man om het te hebben over Social Media. Dit werd gedaan aan hand van een blok theorie, verzorgd door Sjors Molenaar, gekoppeld aan de praktijk van Groningse ondernemers, die erg succesvol zijn op het gebied van Social Media. Deze ondernemers zijn Nynke Kloosterman (Diezijner), Pier Tjepkema (Laif & Nuver) en Anne Varenkamp (Folk) en zij vormden het panel op deze avond.

Sjors Molenaar

Deze avond, die overigens werd ingeleid door GCC-voorzitter Eric Bos, werd vakkundig aan elkaar gelijmd door dagvoorzitter Bob Voorneveld, zodat er een mooie dynamiek ontstond tussen het panel en Sjors Molenaar. De avond richtte zich op de beweging om ondernemers morgen nog aan het werk te zetten met Social Media. Hier bij kondigde Sjors al aan "ik ga jullie niet het verschil tussen Facebook en Instagram uitleggen of vertellen hoe je een YouTube-filmpje upload, ik ga ervan uit dat dat al lukt". Waar hij zich wel op richtte, is o.a. wanneer dien je een bericht te plaatsen, met welke frequentie en met welke 'tone of voice'.

Ondernemerspanel

Aan de hand van een aantal foto's en screenshots die gemaakt zijn van de Social Media van de panelleden, werden vele vragen gesteld door Bob Voorneveld en de aanwezige gasten aan het ondernemerspanel. Bijvoorbeeld: 'wat is nou het ideale moment om een bericht te plaatsen?' Waar bij het antwoord neerkwam op: 'er is geen ideale tijd voor iedereen, je moet meten wat het beste bij jouw doelgroep past'. Zo was er ook een discussie hoe je het best hashtacks gebruikt. Pier Tjepkema, van Laif & Nuver, gebruikt er vaak meer dan tien voor een productfoto, om de online vindbaarheid te vergroten. Anne en Nynke heel wat minder, omdat die dat niet mooi vinden. "Van beide valt wat te zeggen, want beide zijn niet goed en niet fout. Het gaat erom wat je wil bereiken met het bericht dat je plaatst", aldus Sjors Molenaar.

Enquêteren en borrelen

Na afloop van deze interactieve sessie werd het woord gegeven aan Fimme Marre, die op deze avond feedback verzamelde doormiddel van enquêtezuilen. Hij lichtte kort even toe wie hij is en hoe zijn product werkt. Hierna begon de borrel en konden vertrekkende gasten hun mening over de avond geven in slechts drie keer klikken op de enquêtezuil. De organisatie wil graag aanwezige gasten bedanken voor hun komst, Sjors, Anne, Nynke en Pier voor het delen van hun ervaringen, Fimme voor het peilen van de meningen over de avond en Bob voor het in goede banen leiden van dit geheel.

De volgende Groninger Retail Academy-bijeenkomst staat gepland, na de zomervakantie, op 17 oktober 2017 met als (voorlopig) onderwerp: Het Nieuwe Ondernemen. En u bent dan van harte welkom in Martiniplaza!